Eshowe - Shaka Zulu land - Mtunzini - Reisverslag uit Eshowe, Zuid-Afrika van Familie Robben - WaarBenJij.nu Eshowe - Shaka Zulu land - Mtunzini - Reisverslag uit Eshowe, Zuid-Afrika van Familie Robben - WaarBenJij.nu

Eshowe - Shaka Zulu land - Mtunzini

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Familie Robben

20 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Eshowe

Vanmorgen op onze camping Dolphin Holiday Resort aan de Dolphin Coast in de provincie KwaZulu Natal al rond 5 uur wakker omdat de buren vroeg vertrokken. Rond 7.00 ging onze wekker en vandaag langzaam opstarten. Het weer is al heerlijk in de ochtend. We halen verse broodjes en ontbijten buiten. Boven ons in de bomen zwieren de apen rond en even later komen ze zelfs schooien vlak bij onze tafel. Wederom diverse Zuid-Afrikanen (blanke) die een praatje met ons aanknopen en interesse hebben in onze reis. Het is rond 10.00 uur als we aanrijden. Vandaag gelukkig niet zo lang in de auto. We rijden naar Shakaland dat ligt op de R66 tussen Eshowe en Melmoth. We arriveren rond 12.15 uur, net op tijd voor The Nandi Experience die om 12.30 uur begint. Het begint met een Spectacular dance show van 40 minuten. Allerlei authentieke dansen worden getoond met bijpassende muziek en kleding. Gelukkig wordt in Engels het een en ander uitgelegd want de Zulutaal is echt niet te begrijpen. Daarna is een uitgebreide lunch inbegrepen. Een warm koud/warm buffet en deserts. Dat is helemaal niet verkeerd. Daarna volgt een presentatie met filmfragmenten uit de Zhaka Zulu film die hier is opgenomen over het leven van Shaka, King of the Zulus. Er is ook een hele familie uit Zululand (ze zeggen dat ze de buren zijn) die hier nog eens komen kijken. Maar het lijkt dat wij voor hen meer de attractie zijn dan Shakaland. Ze willen constant met ons op de foto en vooral een vrouw die precies lacht als Whoopie Goldberg zegt de hele tijd: I love your family. Ze pakt vooral Michelle vaak bij haar hand en blijft constant bij ons in de buurt. Daarna krijgen we een rondleiding door Shaklands Royal Kraal, geleid door Baba Biyela. We zien o.a. iemand die manden vlecht, potten maakt, een medicineman, iemand die contact legt met de voorouders en er wordt bier gemaakt dat we allemaal mogen proeven. Het is zeker de moeite waard om eens mee te maken. Het is alweer tegen vieren als we wegrijden. Onderweg haalt de familie Goldberg ons in met twee autos, hard schreeuwend uit het raam hangend en zwaaiend tot we ze niet meer zien. Wat een land van uitersten. We rijden terug via de R66 door Eshowe naar de N2 die we weer richting het noorden vervolgen. Bij Mtunzini vinden we een eenvoudige camping. Wederom zoals ook bij alle andere campings goed omheind doorgaans ook nog met prikkeldraad. Bij de facilitaire voorzieningen spreken we een jongen die uit Durban komt en hier werkt in een mijn die in ontwikkeling is. Voor het bedrijf waar hij voor werkt is hij ook in Mozambique, Zwasiland en Nieuw-Gunea geweest. We hebben een heel gesprek met hem en hij wil wel voor ons komen werken in het Solar gebeuren. Als hij echter hoort dat er in Nederland sneeuw ligt in de winter haakt hij al snel weer af. Nu een potje Yatzee en dan weer in bed.

• 20 Juli 2013 - 18:51

Jan Sanders:

Dre en Lies zijn zojuist hier geweest en zeiden dat jullie in Zuid Afrika zaten ,kijk maar naar hun reisblog.
    Wij gelijk kijken en opzoeken waar jullie allemaal geweest zijn; Heel mooi en leuk en mooi en a.u.b.een
    AAPJE meebrengen groetjes Janernasigrid