Durban en Ballito - Reisverslag uit Ballito, Zuid-Afrika van Familie Robben - WaarBenJij.nu Durban en Ballito - Reisverslag uit Ballito, Zuid-Afrika van Familie Robben - WaarBenJij.nu

Durban en Ballito

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Familie Robben

19 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Ballito

Om 6.30 gaat de wekker. We lopen door het slechte wegdek nog steeds achter op schema dus vandaag een lange route. We rijden de R61 verder af tot we bij Port Edward weer op de N2 komen. Vanaf hier zijn de wegen erg goed en gaat de reis weer voorspoedig.
Eerder op de R61 zagen we het echte Afrika. We kwamen door diverse dorpjes met markten en kochten fruit langs de weg voor omgerekend ca. 9 cent per stuk. Onderweg liepen de schapen, geiten en runderen langs en soms op de weg. Erg opletten dus. Ook zegen we een dood paard en een dood/half vergane ezel langs de weg. Ze laten hier alles liggen in de armoedige gebieden. Als we bij de fruitkramen stoppen delen Kevin, Nicky en Michelle wat opgeblazen ballonnen uit en als ze snappen dat we ze deze willen geven reageren ze heel blij. We krijgen zowiezo overal veel aandacht door de klompen die de jongens dragen. Alex had deze net voor de vakantie nog bij de Boerenbond gekocht. Lekker makkelijk om aan te schieten voor in en uit de camper en ook makkelijk bij slecht weer. Daar krijgen we erg veel reacties op. Deze kennen ze hier niet. Ook campers zie je hier zo goed als niet rijden. Op een of andere manier is dat ook een vreemd fenomeen. Zelfs bij de tolweg vandaag kregen we de vraag of het een single of double was. Mensen blijven dan maar kijken, ook naar de banden en snappen niet dat het een geheel is.
Durban is de 3e grootste stad van Zuid-Afrika en ook een heel bekende surfstad. Een eind uit de kust zijn netten gespannen voor dit gedeelte van de kust om haaien te weren. Er zwemt hier vanalles in de zee. Op ons lijstje staat Umhlanga, een plaatsje voorbij Durban. We komen uit aan zee en bij allerlei Hilton achtige gebouwen en Resorts. Geen campings of iets dergelijks te zien. Geen omgeving voor een camper. We zoeken onze weg terug naar de N2. Als alternatief heb ik nog Ballito staan. Volgens google is hier wel een mooi resort dat ook geschikt is voor caravans. Uiteindelijk komen we hier rond 16.00 uur aan. En dit is inderdaad een fantastische locatie. Een aanrader. De campingplaatsen mooi omheind met palmbomen en andere exotische struiken en bomen. Een mooie zwembadje en 100 meter lopen van de zee. Het zeewater is 20 graden en Kevin en Nicky gaan golfje springen aan de ruige branding. De een na de andere surfer komt aan met zijn plank om met de golven te spelen. Erg leuk om hier naar te kijken.
We gaan terug naar onze camper voor het avondeten. Ditmaal gewoon gekookte aardappelen met boontjes en worsten vanaf de BBQ. Een verse salade erbij met komkommer, tomaat en gekookt ei en en soepje vooraf. Daarna lepelen met zijn allen een literpot aardbeienyoghurt leeg. Beetje traditie geworden hier. De temperatuur is heerlijk en we kunnen buiten spelletjes doen. Morgenvroeg staan de Zulus op het programma. Tipical Africa. Ben benieuwd.