Kruger en Tzaneen - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Familie Robben - WaarBenJij.nu Kruger en Tzaneen - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Familie Robben - WaarBenJij.nu

Kruger en Tzaneen

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Familie Robben

30 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Tzaneen

Vanuit Hoedspruit is het toch nog wel een stukje rijden voor we bij een gate zijn om het Krugerpark in te kunnen. Via de R40 en de R531 rijden we tussen de Private game Reserves door om uit te komen bij Orpengate. Via de H7 naar Sataracamp, hier de H1-4, H1-5 Letaba Camp om vervolgens via de H9 er bij Phalaborwa het Kruger weer uit te rijden. Ontzettend veel dieren gezien, vooral veel olifanten. Mooi stuk, helaas geen leeuwen of jachtluipaarden. Het is ook erg vermoeiend om constant tussen en in de bomen te kijken. Je merkt dat de concentratie dan afneemt na een aantal uren. We proberen vandaag ook al een stuk richting Pretoria te rijden, het eind van de reis komt inmiddels in zicht. Via de R71 Gravelotte, willen we overnachten in Tzaneen. Op de R36 tussen Tzaneen en Modjadjiskloof zou een mooie camping zitten. Hoewel we op tijd zijn gaan zoeken rijden we enkele keren fout en kunnen op de R36 de camping niet vinden. 5 km voor Modjadjiskloof draaien we om, net na Tzaneen zat ook een camping. Het is al donker inmiddels. Via een zandpad in het donker (zitten we wel goed?) komen we uiteindelijk uit bij iets wat op een camping lijkt. Twee van security (office is closed) laten ons gelukkig binnen. We zien in het donker niet waar we rijden maar de weg is slecht en hobbelig. Het lukt om met de camper boven te komen en net onder de takken door te rijden. Nu nog stroom vinden. Alex klopt aan bij een ander campertje (gelukkig staan we niet alleen) waar een jong Nederelands stel bivakkeert. Jeroen en Miriam. Ook Miriam is blij dat ze niet helemaal alleen meer zijn. Ze konden ook de andere camping niet vinden en zijn noodgedwongen hier uitgekomen. Jeroen schijnt bij met een zaklantaarn en we gaan in de buurt van hun staan waar ook stroom is. De jongens gaan hout sprokkelen en maken een kampvuur terwijl ik het eten maak. We eten gezellig met zijn allen rond het vuur en nodigen daarna onze nieuwe buren uit voor een wijntje. Het wordt half 11 voor we op bed liggen (dat is hier heel heel laat, aangezien je meestal rond 9 uur naar bed gaat - lokale mensen zelfs 8 uur). Ondertussen proberen de aapjes nog wat eetbaars uit de vuilnisbakken te halen. Van Miriam krijg ik nog even hun campinggids te leen (die zat wel bij hun woh echt luxe camper met spots erin van BOBO). Ik maak er wat fotos van met ons tablet, kan nog van pas komen als we een camping bij Pretoria zoeken.