East London en Port St. Johns - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Familie Robben - WaarBenJij.nu East London en Port St. Johns - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Familie Robben - WaarBenJij.nu

East London en Port St. Johns

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Familie Robben

18 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

We worden wakker op de terreinen van de kippenboer met 30.000 kippen. Rond 7.00 komen de medewerkers het terrein op en ook de bedrijfsmanager Rory die we ontmoeten. We mogen gebruik maken van de douche in het huis en krijgen een doos met 24 x-large CanonBury eggs van hem mee. Op de verpakking staan zijn adresgegevens, Cambridge, East London. We geven hem ook ons kaartje. Hij wil met zijn vrouw nog eens naar Nederland komen en we nodigen hem uit om dan zeker even te bellen. Hij is erg aardig en wil ons een GPS meegeven. Deze kunnen we dan in Nederland met de post terugsturen. Dit doen we toch maar niet.
Het is vandaag trouwens een erg bijzondere dag. Nelson Mandela wordt 95 jaar. Al vanaf de eerste dag dat we aankwamen in Zuid-Afrika horen we regelmatig zijn naam vallen en het respect wat ze voor hem hebben. Van een moeder horen we dat haar zoontje van 8 dankzij hem onderwijs kan volgen. Vanaf 7 jaar krijgt men gratis onderwijs. Voor 7 jaar moet men zelf betalen. Op de verjaardag van Mandela doet iedereen een goede daad gedurende 67 minuten. Mandela was immers 67 jaar toen hij na 27 jaar vrijkwam uit de gevangenis. De vrouw die we spraken gaat het hek van het benzinestation versieren met ballonnen en er iets omhangen waar kinderen op kunnen tekenen. We hebben onze Robben Groene Energie ballonnen bij en geven er haar een handje vol. Deze gaat ze gebruiken en blaast er al op en geeft ze ook aan collegas. Leuk om dit te zien.
We rijden door en ontbijten in Hemingways Mall vooraan East London.
Het lampje van de EPS brandt al dagen met regelmaat in de camper en een bediende bij een benzinestation verwees ons naar Ronnies Garage in East London. Bij een volgende afslag ziet Alex verschillende garages en bij toeval vinden we deze Mercedesgarage. Ze adviseren om de auto te laten doormeten. Echter betreft het hier de commerciele afdeling en moeten we een kwartiertje verder rijden voor het andere filiaal. We bellen voor de zekerheid ook nog even de Maui vestiging in Cape Town waar we de camper huurden en krijgen Abraham te spreken. Hij zegt dat het geen kwaad kan en dat we gewoon kunnen doorrijden. Dat hopen we dan maar. Het betreft een sensor die gaat branden bij een onjuiste balans tussen de camper en de wielen (of zoiets). Het is inmiddels al 11.30 uur en nog weinig kilometers gereden vandaag. We gaan verder op de N2. Ze zijn veel aan de weg aan het werken wat niet erg opschiet. We besluiten daarom om bij Umtata de R61 te nemen naar de kust. Later sluit deze weer aan op de N2. Het is een erg mooie toeristische route door de bergen. Het weer is prachtig maar we rijden er weer erg lang over. Uiteindelijk komen we in de schemer aan in Port St. Johns. Op de 2e locatie die we aandoen kunnen we terecht. We staan op een erg mooie plaats aan de rivier die uitmondt in de zee. Je kunt hier erg veel doen en beleven. Deze plaats moeten we zeker onthouden mochten we ooit nog eens terugkomen. Helaas nu geen tijd voor dat alles. Koken, op tijd erin en de andere dag om 6.30 uur weer de wekker. Nog een lange rit voor de boeg.