Enkele dagen in Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Familie Robben - WaarBenJij.nu Enkele dagen in Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Familie Robben - WaarBenJij.nu

Enkele dagen in Swaziland

Door: Allemaal

Blijf op de hoogte en volg Familie Robben

26 Juli 2013 | Swaziland, Mbabane

Zojuist de grens gepasseerd van Swaziland terugnaar zuid-afrika. Enkele dagen niet bereikbaar doordat de sim-kaart daar niet werkte. Alles oke, verslag volgt. Nu op weg naar camping Berg en Dal in het Kruger.

En we zijn net op tijd het Nationaal Krugerpark ingekomen. Na 17.30 uur sluiten hier de gates. Inmiddels hebben we net een broodje gezond gegeten bij het kampvuur op Restcamp Berg en Dal. Restcamp wil zeggen een camping in een Nationaal Park. Maar even terug naar waar we waren geeindigd. Bij een camping net buiten het Nationaal Park hluhluwe.

We zitten vrij snel op de N2 die ons naar Swaziland brengt. We rijden door naar Pongola waar we ook onze inkopen doen voor we Swaziland inrijden. Echter horen we hier dat de wegen naar en vanaf de grensovergang bij Pongola heel slecht zijn. Dat rijdt niet echt door. We besluiten terug te rijden naar Golela en daar de grens over te gaan. Gelukkig gaat dit vrij snel en met weer wat stempels erbij in de paspoorten kunnen we verder. Via Big Bend en Manzini rijden we op de MR 8 naar het Nationaal Park Mlilwane Wildlife Sanctuary. Op het restcamp in dit Park blijven we 2 nachten. Het is een erg mooie omgeving, geen erg groot wild in het park behalve nijlpaarden en krokodillen (en zebras en impalas etc). Er is een gezellig restaurantje aanwezig met buffet waar we die avond eten. Na het eten gezellig met zijn allen rond een groot kampvuur. De volgende ochtend gaan we met zijn vijven paardrijden van 9.30 tot 11.30 uur. Hoewel we niet allemaal gevorderde ruiters zijn hebben we toch allemaal diverse keren gedraaft en gegallopeerd. Doordat de dieren in het park de paarden eerder ruiken dan de mensen kunnen we het wild erg dicht naderen. Zelfs ook een krokodil in het meer zien zwemmen en schrokken de paarden van apen die in een boom klommen. Verder omhoog en omlaag en door water gereden, dus een erg gevarieerde rit. Toen we terug waren nog gekletst met andere Nederlanders. Het vreemde is dat hier bijna allemaal Nederlanders zitten. Toen even rust en later in de middag een wandeling in het park. Omdat we niet genoeg eten bij ons hadden en er geen winkel in het park is weer gegeten in het restaurantje. Het restaurant ligt tegen een groot meer waar we in de avond nog twee nijlpaarden spotten. In de middag hadden we er ook al schildpadden en supersnoeken zien zwemmen.
We hoorden van een ander Nederlands gezin dat ze hadden gedaan: Being a Swazie for one day. Dit hebben we vanochted nog gedaan. Om 9.00 haalden we onze gids op bij de main gate van dit park. We reden eerst naar een museum om de geschiedenis van Swaziland beter te snappen. Daarna een schooltje. Helaas hadden de kinderen van deze school juist vandaag vrij. Genoten van diverse vergezichten in een weer totaal ander landschap en daarna nog gegeten bij een Swaziboer naar Swazigebruik.
Dat wil zeggen: In de hut mannen rechts en vrouwen en kinderen links zitten. De vrouw bedient eerst de man en geeft dit aan hem op haar beide knieen. Dit beviel Alex uitstekend. Daarna mochten vrouw en kinderen eten. Eten ging met de handen, zittend op matjes op de grond.

Na dit alles reed de gids weer met ons mee in de camper en zetten we hem af waarna wij zelf onze reis konden vervolgen weer verder door naar Zuid-afrika.