Johannesburg, via Dubai naar Dusseldorf - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Familie Robben - WaarBenJij.nu Johannesburg, via Dubai naar Dusseldorf - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Familie Robben - WaarBenJij.nu

Johannesburg, via Dubai naar Dusseldorf

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Familie Robben

01 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Als om 6.00 uur de wekker afloopt is het berekoud. Dit is de koudste nacht die we in Afrika hebben meegemaakt. Onze adem is te zien bij uitblazen. Tijd om alles op te ruimen, in te pakken en te poetsen. Dit is altijd het minder leuke stukje. Om 19.15 uur vertrekt ons vliegtuig naar Dubai om daar midden in de nacht over te stappen voor Dusseldorf. De kinderen zien er tegenop om zo lang te vliegen. Wel verlangen ze naar hun eigen bedje. Het voortrekkersmonument zit in de buurt dus proberen we hier zodadelijk met de camper langs te rijden. Vervolgens naar de drop-off plaats van onze camper. Dan volgt inspectie en de taxi naar het vliegveld. Het apartheidsmuseum en de Sowetotour(naar de sloppenwijken van Johannesburg) zit er helaas niet meer in. We zijn vermoeid van het vele reizen en niet altijd goede nachten. De bedden zijn natuurlijk niet zoals thuis. Alex heeft het in zijn nek van het vele autorijden (totaal 5000 kilometer) en zelf heb ik rugklachten. Worden weer wat therapeutafspraken bij thuiskomst. Maar het was het zeker waard. Hoewel we allemaal een andere beeld hadden van Afrika en zijn bevolking ga je erg houden van de vele landschappen en zijn erg vriendelijke bevolking. Een grote kloof tussen rijk en arm maar de meesten lijken goed om te gaan met hun situatie. De armen leven zeer lokaal en weten vaak niet wat er verderop aan de hand is. Zelf zijn we benieuwd naar de situatie van Mandela. We zagen in Pretoria de vlaggen halfstok hangen, volgens mij bij de Proclamation Hill en vroegen ons af of hij is overleden. We zullen daar onderweg nog wel achterkomen.

Voor iedereen die ons blog heeft bijgehouden willen we danken voor de interesse. Graag tot ziens in Nederland!

• 01 Augustus 2013 - 21:20

Dre Timmermans:

Heel mooi reisverslag Jolanda!!!!