Via de Panoramaroute naar Hoedspruit - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Familie Robben - WaarBenJij.nu Via de Panoramaroute naar Hoedspruit - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Familie Robben - WaarBenJij.nu

Via de Panoramaroute naar Hoedspruit

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Familie Robben

29 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Om 7.00 zitten we alweer in de auto voor de Panoramaroute. Via de R535 van Hazyview naar Graskop. In de brief die we bij het vorig overnachtingsadres ontvingen stond een nieuw restaurant genoemd in Graskop waar je tot 11.00 uur ook kunt ontbijten. Lijkt ons een strak plan dus we gaan op weg naar Krugers Gold Restaurant. We komen hier om 8.00 uur aan. Het is supermistig en we zien geen hand voor ogen. Een goede dag uitgekozen voor panoramas in een gebied wat bekend staat als de Afrikaanse Rocky Mountains. We vinden in de mist uiteindelijk het Resaurant en rijden de gate binnen. Daarna volgt zandpad, en dan een bord dat we moeten uitkijken voor laagvliegende propellorvliegtuigjes. Dan een korte landingsbaan waar we overheen rijden. Wederom een melding dat we moeten uitkijken voor draaiende propellors. Daarna toch het restaurant. Het gaat net open en de managers zijn blij verrast dat er met dit weer iemand komt. Het is een chique restaurant en de houthaard wordt voor ons aangestoken. Voor we klaar zijn is het ca. 2 uur later. Nog steeds hangt er de mist en terwijl we aan het ontbijten waren heeft het ook nog flink geregend. De panoramaroute lijkt een no-go. We besluiten om eerst naar Pilgrims Rest te rijden, een oud goudzoekersdorpje. De gevels en gebouwtjes zijn mooi om te zien, het dorpje staat op de Natioale Erfgoedlijst en is een levend museum. We gaan naar het museum voor wat historie en bezoeken daarna een nagebouwd goedzoekerskamp. Ook gaan we zelf goud zeven in het riviertje. Het zijn kleine schilfertjes goud die we vinden. Na deze ervaring blijkt onze camper gewassen. Hier waren we al door andere toeristen voor gewaarschuwd. We hadden nog goed gekeken dat we de camper goed hadden geparkeerd, bleken de vier mannen voor het bord te hebben gestaan waarop stond Carwash 60 Rand.
Gelukkig is de mist ondertussen al een heel eind weggetrokken. We rijden terug naar Graskop waar we stoppen bij Harries Pancakes. Erg bekend en stond ook op ons lijstje. Het is inmiddels 12 uur geweest en een pannekoek gaat er na weken wel weer in. We vragen snelle bediening en om 13.00 uur gaan we weer verder via de R532, R36 en dan R527 naar Hoedspruit. De R532 staat bekend als de Panoramaroute. Onderweg stoppen we bij The Pinnacle, Gods Window, Wonder view slaan we over en daarna zien we nog de indrukwekkende Bourkes Luck Potholes en de Three Rondavels allemaal rondom de immense Blyde River Canyon. Dit zijn allemaal dingen die je niet kunt uitleggen maar zelf moet zien. Onbeschrijflijk mooi. We kunnen weer net voor het donker in Hoedspruid geraken en iemand verwijst ons na een fijne camping. Goede plaats dichtbij mooie facilitaire voorzieningen. De Pick en Pay is vlakbij, gauw wat vlees gehaald en lekker gebraaid. Nu is het echt al weer veel te laat. Snel naar bed en morgen verder richting Kruger.